سلسله مطالب آموزش کوتاه عقائد امامیه / مطلب سی و نهم / افضلیت پیامبر اعظم(ص)؛ پاسخ به شبهات؛ اولین شبهه
✍️ مطلب شماره ۳۹
افضلیت پیامبر اعظم(ص)، پاسخ به شبهات، اولین شبهه
❓یک شبهه ای که وجود دارد این است که می گویند اگر پیامبر اکرم(ص) نفر اول خلقت و از همه انبیاء بالاتر و معصومتر هستند پس چرا در قرآن می فرماید: و وَجَدَکَ ضالاً فَهَدی(۱) یعنی تو گمراه بودی ما هدایتت کردیم.
☑️پاسخ شبهه را به این ترتیب می دهیم که اولا در سوره نجم خداوند می فرمایند: ما ضَلَّ صاحِبُکُمْ وَ ما غَوی(۲) یعنی پیغمبر شما به هیچ وجه گمراه نشده است.
با توجه به این آیه قرآن پس معنی وَ وَجَدَکَ ضالاً فَهَدی گمراهی نیست.
دو تفسیر برای این آیه وجود دارد.
۱⃣ ضالا فی الطریق مکه یعنی پیامبر اکرم(ص) در راه مکه گم شده بودند که این به معنای گمراهی نیست و معنی گم شدن می دهد. شیعه این تفسیر را قبول ندارد به دلیل اینکه از پیامبراکرم(ص) به واسطه عصمت خطایی سر نمیزند.
۲⃣ در تفسیر این آیه معصوم در روایت می فرماید: وَجَدَکَ ضالاً فَهَدی الناس بِکَ یعنی تو گم شده خلقت بودی و مردم به واسطه تو هدایت شدند.
منابع:
(۱) و (۲): المیزان فی تفسیر القرآن، ج۲۰، ص ۳۱۱
✅ ✅ ✅ ✅ ✅ ✅ ✅ ✅ ✅ ✅ ✅ ✅ ✅ ✅ ✅ ✅ ✅ ✅ ✅ ✅
✍️ الموضوع التاسع و الثلاثون
افضلیه النبیّ(ص) والرد علی الشبهات، الشبه الاولی
❓توجد شبه تقول ان رسول الله(ص) هو النفر الاول لدی الخلق وانه اعلی رتبه من الانبیاء واکثرهم عصمه فلماذا القرآن یصرح قائلا:َووجَدَکَ ضالاً فَهَدی(۱)
☑️ الجواب علی هذه الشبه هکذا اولا ان ربنا یقول فی سوره النجم: ما ضَلَّ صاحِبُکُمْ وَ ما غَوی(۲) بمعنی ان الله نفی عنه (ص) ای ضلاله، اذن بالنظر الی المعنی فان قوله تعالی: و وَجَدَکَ ضالاً فَهَدی، لیس بضلال و لهذه الایه تفسیران
۱⃣ انه کان ضالا فی طریق مکه وهذا لیس معناه ضالا عن الهدی و الشیعه لاترضی بهذا التفسیر، لان الشیعه تعتقد بعصمه النبیّ(ص) ولایصدر منه الخطأ
۲⃣ فی تفسیر هذه الایه توجد روایه عن المعصوم (ع): وَجَدَکَ ضالاً فَهَدی الناس بِکَ، یعنی انت الذی کنت ضائعا عن الناس فی عالم الخلق و اهتدی الناس بک الی الله تعالی.
المصادر:
(۱) و (۲): المیزان فی تفسیر القرآن، ج۲۰، ص ۳۱۱
✅ ✅ ✅ ✅ ✅ ✅ ✅ ✅ ✅ ✅ ✅ ✅ ✅ ✅ ✅ ✅ ✅ ✅ ✅ ✅
✍️Subject 39
Superiority of Hazrat Mohammad (pbuh); Answer to doubts, First doubt
❓One doubt in this regard says if Hazrat Mohammad (pbuh) is the first and superior human and is more innocent than any other prophets so why holy Quran says in Alzoha 7: “Did He not find you a wanderer so He guided you” (۱)
☑️ First we have to say Allah has been said in Al Najm Sura: “your companion is neither astray, neither errs” (۲) based on this verse Alzoha 7 does not mean state of being misled or astray.
There are two interpretations for verse 7 of Alzoha Sura
۱⃣ Once #Hazrat_Mohammad (pbuh) lost his way to Mecca and Allah guided him so verse 7 of Azoha Sura refer to it and it does not mean state of being misled. Shia believes Hazrat Mohammad (pbuh) is innocent from all sins and he was never erring.
۲⃣ One Shia Imam has interpreted Alzoha 7 as follow: People first lost Hazrat Mohammad and then by finding him they were guided.
Following is a proof document of above two answers.
References:
(۱) And (2): Almizan, Vol 20, P311