سلسله مطالب آموزش کوتاه عقائد امامیه / مطلب چهلم / افضلیت پیامبر اعظم(ص)؛ پاسخ به شبهات؛ دومین شبهه
✍️ مطلب شماره ۴۰
افضلیت پیامبر اعظم(ص)، پاسخ به شبهات، دومین شبهه
✅یکی دیگر از شبهاتی که در باب افضلیت و عصمت رسول خدا(ص) مطرح می شود آیه دوم سوره فتح است که می فرماید:
لیَغفِر لکَ الله مَا تقَدَمَ مِن ذَنبِکَ وَ مَا تَأخَر یعنی به تو یک فتح نمایان دادیم تا گناه گذشته و آینده ات بخشیده شود.
با توجه به معنای واژه “ذنب” که گناه ترجمه می شود شبهه را به این صورت پاسخ می دهیم: برخی از روایات “ذنب” را به عنوان “گناه امت” تعبیر کرده است. یعنی خدا گناه امت پیامبر(ص) را به احترام ایشان می بخشد.
البته این تعبیر به این معنا هم خیلی صحیح نیست چون این همان نگاه فدیه ای مسیحیت است که مسیح کشته شد که گناه امت بخشیده شود. در صورتی که امت باید پاسخوی اعمال خودش باشد که البته این جدای از بحث شفاعت است.
حالت دوم که صحیح تر به نظر می رسد این است که علماء فرموده اند: ذنب مصدر است یعنی گاهی به فاعل میرسد گاهی به مفعول.
در این آیه به مفعول میرسد یعنی خداوند با این فتح نمایان آن گناهانی که به تو نسبت میدادند را می بخشد(۱)
(۱): برای تفصیل بحث رجوع کنید به: المیزان فى تفسیر القرآن، ج ۱۸، ص ۲۵۴
✅ ✅ ✅ ✅ ✅ ✅ ✅ ✅ ✅ ✅ ✅ ✅ ✅ ✅ ✅ ✅ ✅ ✅ ✅ ✅
✍️الموضوع الاربعون
افضلیه النبیّ(ص) و الرد علی الشبهات، الشبه الثانیه
✅الشبه الاخری المطروحه فی افضلیه الرسول(ص) و عصمته هی الایه الثانیه من سوره الفتح
لیَغفِر لکَ الله مَا تقَدَمَ مِن ذَنبِکَ وَ مَا تَأخَر
بمعنی نحن اعطیناک فتحا مبینا حتی یغفر الله لک من الذنوب ما مضی و ما یأتی. و نظر الی کلمه الذنب هکذا نجیب علی الشبهه، ان البعض فسّر الذنب بذنب الامه ای ان الله تعالی احتراما لرسول(ص) یغفر ذنب امته، بالطبع ان هذا التعبیر لیس بصحیح و هذه هی الرؤیه المسیحیه للفدیه القائله ان قتل المسیح لاجل غفران ذنبوب امته، علما ان الامه هی المسؤوله عن اعمالها، وان هذا الموضوع منفصل عن الشفاعه و اما الحاله الثانیه فانها تبدو اقرب الی الصواب، و هو ان العلماء قالت: ان الذنب مصدر احیانا یصل الی الفاعل و اخری الی المفعول، وفی هذه الایه تصل الی المفعول، بمعنی ان الله اعطاک فتحا مبینا لیغفر مانسب الیک من الذنوب(۱)
(۱): من اجل التفصیل فی البحث یرجی مراجعه:المیزان فى تفسیر القرآن، ج ۱۸، ص ۲۵۴
✅ ✅ ✅ ✅ ✅ ✅ ✅ ✅ ✅ ✅ ✅ ✅ ✅ ✅ ✅ ✅ ✅ ✅ ✅ ✅
✍️ Subject 40
Superiority of Hazrat Mohammad (pbuh); Answer to doubts, Second doubt
✅ Verse 2 of Al Fath sura is the source of Second doubt which says:
” Allah forgives your past and future sins, and completes His Favor to you, and guides you on a Straight Path”
In regard to word “Zanb or sin” one answer is as follow: Some refer to Zand as nation`s sin, it means that Allah forgives all nation sins in respect to Hazrat Mohammad(pbuh) dignity but we do not believe so as this is like Fadieh (ransom) in Christianity which says Jusus has been killed in order to God forgive his nation sins whereas we believe people are responsible for their own sins.
Second answer which does make more sense and has been narrated by scholars is as follow: Zanb is infinitive and may refer to either subject or object. In Verse 2 of Al Fath sura Zanb or sin refer to object, it means Allah forgive Hazrat Mohammad sins that was accused for(1)
(۱): Almizan, Vol 18, P254