شصت و یکمین جلسه از سلسله درس گفتارهای عقاید امامیه / اثبات امامت امیرالمؤمنین علی(ع) ۷

بنابر آیات سوره مبارکه طه و حدیث منزلت متوجه می شویم، امر هارون و موسی شراکت بوده یعنی ولایت شریک در رسالت است. وقتی پیامبر می‌فرماید منزلت تو به من مانند منزلت هارون به موسی است یعنی رسالت من به پشتوانه ولایت تو است که محکم می‌شود.

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب العالمین، اَلحَمدُلله الاوَّل بلا اول کان قبله و الاخر بلا اخر یکون بعدَهُ الذی بعد فلا یرى وقرب فشهد النجوى تبارک وتعالى ثم صلاه وسلام علی سیدنا ونبینا العبد الموید والرسول مسدد المصطفی الامجد حبیب اله العالمین ابی القاسم محمد(ص) وعلی اهل بیت الطیبین الطاهرین سیما بقیه الله فی الارضین و اللعنه الدائم علی معاندیهم و مخالفیهم الی قیام یوم الدین آمین رب العالمین.

جلسه‌ی شصت و یکم را در خدمت خواهران و برادران هستیم و جزء ۱ را خوانده و تقدیم به حضرت امام حسین(ع) می نماییم.

درخواست های مردم از ما ؛ نعمتی از نعمتهای خداوند

امام حسین(ع) فرمودند: «إنَّ حَوائِجَ النَّاسِ إلَیْکُم مِنْ نِعَمِ اللهِ عَلَیْکُمْ، فَلا تَمِلُّوا النِّعَمَ / نیاز مردم به شما از نعمتهای خدا برشماست، پس از این نعمت ها خسته و ملول نشوید.»

یک حاجتی برای مردم پیش می آید و به سراغ شما می آیند که برخورد ما غالبا این گونه است که اگر هم روی باز نشان می دهیم به دلیل این است که در رودربایستی قرار گرفته ایم و از صمیم قلب خوشحال نیستیم که کسی به ما مراجعه کرده تا مشکل او را حل کنیم.

عاشورا یک فرهنگ است اگر می خواهیم عاشورایی بشویم یکی از سخنان امام حسین(ع) این است که می فرمایند اگر مردم به شما مراجعه کردند از آنها خسته نشوید در روایت دیگری آمده است که اگر مومنی به شما مراجعه کرد و حاجتی داشت اگر حاجتش را برآورده کردید ثواب یک عمره مقبوله را برده اید.

علی(ع) پیشوای پیشانی سفیدان روز قیامت

در جلسات گذشته احادیث غدیر، منزلت و یوم الدار در اثبات خلافت و امامت امیر المومنین(ع) بیان شد.

در این جلسه احادیثی را مطرح می کنیم که خیلی مطرح نیست به همین دلیل منابع آن را مفصل بیان نمی کنیم.

دسته بندی ها در کتب مختلف گوناگون است.

قال النبی(ص): عَلِیٌّ مَعَ الْقُرْآنِ، وَالْقُرْآنُ مَعَ عَلِیٍّ لا یَتَفَرَّقَانِ حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ / علی با قرآن است و قرآن با علی و این دو از هم جدا نمی شوند تا موقعی که درکنار حوض کوثر بر من وارد شوند.

قال النبی(ص): الحق لن یزال مع علیّ و علیّ مع الحقّ لن یختلفا و لن یفترقا / حق هرگز از علی جدا نمی شود و پیوسته حق برای همیشه با علی و علی با حق بوده و هرگز از هم جدا نخواهند شد.

سبط ابن جوزی ضمن نقل حدیث فوق می گوید؛ این حدیث دلالت بر این داردکه هر گاه بین علی(ع) ویکی از صحابه اختلاف ونزاعی پیش آید حق با علی (ع) است ( یعنی پیامبر (ص) همه مشکلاتی را که در صدر اسلام داشتیم با این حدیث حل کرده است مهم این است که آن طیف سیاسی خاص به این حدیث اعتنا نکردند) شهرستانی نیز در الملل و النحل شبیه آن را آورده است در شبهای پیشاور بیش از ۲۰ سند از اهل سنت نقل شده است.

مجموعه احادیثی که علامه حلی در «کشف المراد فی تجرید الاعتقاد» آورده است؛

یکی از جملاتی که در خطبه غدیر آمده عبارت، «سلموا علیه بامره المؤمنین» است که پیامبر(ص) بسیار تاکید می کردند از این پس حضرت را با این نام صدا بزنند (با لقب امیر المومنین).

عبارت «انت خلیفه من بعدی» علامه حلی این عبارات را به عنوان نص جلی ذکر می کند و آن را فقط یک فضیلت نمی داند.

علامه حلی می فرماید اینها نصوص روشن یا نص جلی از پیامبر اکرم(ص) است و امامیه اینها را متواترا آورده است و نقل اینها نزد غیر امامیه شایع و رایج است (شرح کشف المراد ـ ص۷۵)

وقتی رسول الله(ص) میان تمام صحابه پیمان اخوت برقرار کرد فقط امیر المومنین (ع) تنها ماند و به پیامبر(ص) گفت:  بین همه صحابه عقد اخوت خواندید غیر از من؛ رسول خدا (ص) فرمودند: آیا راضی نیستی که تو بردار خودم باشی و خلیفه بعد از من. (لفظ خلیفه مطرح شده است) سپس بین خود و امیر المومنین(ع) خطبه عقد اخوت را خواندند.

بعد از اینکه رسول الله به مردم سفارش کردند که حضرت علی را با نام امیر المومنین(ع) خطاب کنند، نیز می فرمایند: «انت سید المسلمین و امام المتقین و قائد الغره المحجلین/ تو آقای مسلمانان هستی و امام و پیشوای پرهیزکاران و رهبر پیشانی سفید های روز قیامت هستی»

ونیز پیامبر در عبارت دیگری در مورد امیر المومنین(ع) می فرمایند: «ولی کل مومن و مومنه / این ولی هر مومن ومومنه ای است » باز هم بحث ولایت به صورت شفاف بیان شده است.

علامه حلی در آخر این احادیث اضافه می کند : و نصوص فی ذلک کثیره اکثر من تحصی ذکرها  ذکره المخالف و المالف الی ان بلغ مجموعه التواتر/ نص های این چنینی بسیار است بیش از آن است که به شمارش بیاید هم مخالف و هم موافق آنقدر نقل کرده اند که از جمع این احادیث تواتر در می آید.

گاهی تواتر لفظی است یعنی این لفظ آنقدر تکرار شده است که احتمال تبانی در آن وجود ندارد و به آن تواتر لفظی گفته می شود. مانند عبارت «من کنت مولا و هذا علی مولا» این عبارت آن قدر فرقین آن را بیان کرده اندکه احتمال تبانی در آن نمی شود. تواتر لفظی در احادیث بسیار کم است.

گاهی نیز تواتر معنوی است یعنی یک معنایی در الفاظ گوناگون آنقدر بیان شده است که یقین می کنند در معنای آن احتمال تبانی وجود ندارد. این معنا که امیر المومنین(ع) امام بعد از رسول خدا(ص) و خلیفه بعد از رسول خدا است آنقدر در احادیث آمده است که از مجموع آن به تواتر می رسند.

علی(ع) وارث علم پیامبر(ص) و امانتدار خدا در روی زمین

یک سری احادیث نیز در کتب دیگر نیز آمده است از جمله:

رسول اکرم (ص) به امیر المومنین(ع) فرمودند یا علی(ع) پس از من دیون من را تو خواهی پرداخت و تو جانشین من در امتم هستی. امام احمد حنبل در مسند , میر سید علی همدانی در موده القربی نقل کرده اند.

همچنین فرموده اند: تو برادر و وصی من و جانشین من هستی، تو دیون من را خواهی پرداخت. امام احمد حنبل در مسند ، ابن مغازلی در المناقب، ثعالبی در کشف البیان این را نقل کرده اند.

پیامبر(ص) فرمودند: در کنار حوض کوثر علی(ع) امیر مومنان پیشوای سعادتمندان و جانشین من پس از من با پرچم خویش بر من وارد خواهد شد. محمد بن یوسف گنجی این را در کفایت الطالب آورده است.

پیامبراکرم (ص) فرمودند: من و علی(ع) چهار هزار سال پیش از آفرینش آدم از یک نور آفریده شدیم و آنگاه که خداوند تعالی آدم را آفرید آدم را ترکیب نمود در صلب او قرار داد و این نور همواره در اصلاب حضرت آدم (ع) واحد بود تا در صلب عبدالمطلب از یکدیگر مجزا شد نبوت برای من و خلافت و جانشینی برای علی(ع) مقرر گشت. احمد حنبل در مسند، میر سید علی همدانی در موده القربی، ابن مغازلی در مناقب این روایت را بیان کرده اند.

در ینابیع الموده از مناقب روایتی از ابن عباس نقل می شود ؛ مبنی برآن که رسول اکرم(ص) فرمودند یا علی(ع) تو صاحب حوض کوثر، صاحب پرچم من و مورد محبت من ، علاقه مند، وصی و جانشین من هستی تو وارث علم من و امانتدار خدا در روی زمین هستی و آنچه از انبیاء پیش از من باقی مانده است نزد تو به ودیعت گذارده شده، توحجت خدا بر روی زمین هستی و رکن ایمان و پایه استوار اسلام تو هستی، تو مشعل فروزان هدایت  و نشانگر راه راست برای مردم دنیایی، یا علی هر کس از تو پیروی نمود نجات خواهد یافت و هر کس غیر از آن راهی را نمود هلاک خواهد شد. راهی آشکار و صراط مستقیم تو هستی، تو رهبر و پیشوای سعادتمندان و امیر مومنان و مولای هر کس که من مولای اویم می باشی و من مولای هر مرد وزن مومن هستم. تو را دوست نمی دارد مگر کسی که ولادتش پاکیزه است و با تو دشمنی و خصومت نمی کند مگر کسی که ولادتش نا پاک و از راه غیر مشروع باشد.

 یا علی(ع) آنگاه که به اراده خداوند در آسمان عروج کردم و خداوند با من تکلم کرد به من فرمود: محمد(ص) سلام مرا به علی(ع) برسان و به  او بگو که وی پیشوا و امام دوستداران من و روشنایی بخش اهل طاعت و فرمانبرداران از من است گوارا باد بر تو یا علی(ع) این کرامت و بزرگی.

رسول اکرم(ص) فرمودند: در شب معراج وقتی به سدره المنتهی رسیدم خطاب شد؛ یا محمد(ص)، در میان بندگان چه کسی را در برابر خودت مطیع تر و فرمانبردار تر یافتی، عرض کردم علی(ع) را خطاب شد، راست می گویی همین طور است. آیا کسی را به جانشینی خویش برگزیده ای تا دیون تو را بپردازد و آنچه را که بندگان من از کتاب من (قرآن) نمی دانند به آنان بیاموزد. عرض کردم که خدایا تو کسی را برای این منظور برگزین که گزینش من است، خطاب شد؛ من علی را انتخاب کردم تو نیز او را جانشین و وصی خود قرار ده و من از علم و بردباری خویش به او عطا کردم و هیچ کس را نه پیش از او و نه پس از او دستیابی به این مقام ممکن نیست. ابن موید موفق الدین در کتاب فضائل امیر المومنین(ع) ـ ص ۲۴۰ این روایت را بیان کرده است.

زیاد بن مطرف می گوید؛ از رسول خدا(ص) شنیدم که فرمود هر کس که می خواهد زندگی و مرگ او همچون زندگی و مرگ من باشد و در بهشتی که خداوند به من وعده داده و آن بهشت جاودانه است سکنی گزیند باید به ولایت علی(ع) و پس از او ولایت اولاد او را بپذیرد همانا ایشان جز به راه راست هدایت نکرده و هرگز شما را به گمراهی و ضلالت دچار نخواهند کرد. این حدیث در المراجعات ، مراجعه ۱۰ از ۱۰ منبع اهل سنت نقل شده است. (طبق این حدیث کسی که علی و اولاد وی را قبول دارد زندگی اش، زندگی پیامبری و همچنین مرگ وی، مرگ پیامبری می شود و در بهشتی که پیامبر(ص) است سکنی می گزیند.)

ولایتمداری فقط یک شعار نیست

نکته؛ ولایت یعنی قبول سرپرستی. ولایت فقط شعار و به گفته شهید مطهری نام نویسی نیست، اگرطبق دستورات امیر المومنین(ع) عمل کردیم ولایت را قبول داریم. متاسفانه در حال حاضر ما خیلی شعاری عمل می کنیم و این به دلیل سخنان برخی از روحانیون ما است که خیلی در این زمینه اهل رجاء هستند و آنچنان صحبت می کنند که ما تصور می کنیم اگر نماز هم نخواندیم و ولایت را قبول داشتیم برای نجات ما کافی است. متاسفانه ما در استفاده از روایات گزینشی عمل می کنیم درحالی که اصل روایات ما این گونه  نیست و روایات خوف و رجاء هر دو با هم وجود دارند تا شیعه درست تربیت شود. اقرار به ولایت امیر المومنین(ع) لازم است اما براساس دسته ای از روایات کافی نیست.

علی(ع) ادا کننده دَیْن پیامبر(ص)

چند روایت از لوامع الالهیه

در یک روایت صحیح السند ابن بابویه شیخ صدوق  از ابن عباس از رسول خدا(ص) نقل می کند؛ « ان الله تبارک وتعالی اطلع علی اهل الارض اطلاعه فختارنی منها فجعلنی نبیا ثم اطلع الثاتیه فختارعلیا فجعله اماما ثم امرنی ان اتخذه اخا و ولیا و وصیا وخلیفه و وزیرا / همانا خداوند تبارک و تعالی نظری به زمین کرد و از این زمین و مردم زمین من را اختیار کرد و به عنوان پیامبر انتخاب کرد، دوباره خدا توجهی به زمین فرمود؛ علی را انتخاب کرد و او را امام قرار داد و سپس به من امر فرمود او را برادر و جانشین و وزیر خودم قرار دهم». این روایت در لوامع الالهیه، ص ۳۳۵٫

بالاسناد عن عبدالرحمان بن ثمره «قال قلت یا رسول الله ارشدنی علی النجاه؛ فقال یابن الثمره اذاختلفت الاهواءُ و تفرقت الآراءُ فعلیک به علی بن ابی طالب (ع) فانه امام امتی و خلیفتی علیهم / یا رسول الله من را ارشاد کن به سوی نجات؛ آن موقعی که بین نظرها و هواها و خواسته ها اختلاف پیش آمد و آراء و رای ها مختلف و متفرق شد بر تو باد به علی (ع) او امام امت من و خلیفه و جانشین من در میان آنها است.» این روایت نیز در لوامع ، ص۳۳۶ آمده است.

«انت اخی و وصی و خلیفتی من بعدی و قاضی دِیْنی / تو برادر منی، وصی من و جانشین بعد از من و ادا کننده دین من هستی( از این جمله قاضی دینی خیلی از علما استفاده کرده اند برای اثبات خلافت امیر المومنین(ع))»

اینها نمونه ای از روایاتی بود که براساس آنها خلافت و امامت امیر المومنین(ع) اثبات می شود.

در جلسات آینده از رفتار و کردار و اعمال پیامبر(ص) نمونه هایی را بیان می کنیم که نشان دهنده این است که امیر المومنین(ع) خلیفه و جانشین بلافصل ایشان است.

پس از آن شرایطی را که درباره امام مطرح کرده بودیم را مورد بررسی قرار می دهیم؛ مانند: افضل بودن، اعلم بودن و پس از آن امامت دیگر حضرات معصومین(ع) را بیان خواهیم کرد.

متاسفانه شاهدیم که امروزه شیعه شده یک جریان احساسی که خیلی خوب گریه می کند و سینه می زند ولی نه مسئولیت پذیر است و نه می شود به او اعتماد کرد.

با توجه به آنچه در روایات ما آمده است که در زمان ظهورشام و عراق مرکز تحولات می شود؛ باید شرایط امروز دنیای اسلام را مورد بررسی قرار دهیم تا هر لحظه آماده باشیم برای ظهور حضرت حجت(عج).

منبع: سایت روضه الشهداء

 

رزومه

دکتر حسین محمدی فام متولد سال ۱۳۵۸ در تهران می باشد که تحصیلات خود را در رشته الهـیات و معارف اسلامی گذرانده است. کارشـناسـی علوم قرآن و حدیـث، کارشــناسـی ارشد تفسیــر قرآن و

دکتـری تخصـصـی مذاهـب کلامـی، مقاطع تحصیـلی ایشـان اسـت.

وی از نـوجــوانـی به مـــداحـی اهـل بـیـت علیـهم الـسـلام‌ پـرداخـتـه و

هم اکنون مدیر هیأت (حسینیه) و مجموعه مذهبی فرهنگی روضة الشـهدا است.سخنرانی، تـدریس دانشـگاه، مدیریت کانال تـلگرامی “مـداحـی عالـمـانـه”  و کـانـال تـخـصـصـی “عـقـائد امامیه” ، مـشـاوره

مـــذهـبـی و خــانـوادگـی، ســرودن شـعـر و تــربـیـت شـاگـرد، از دیــگــر

فعالیت های ایشان است.

love making pics indianpornvideos.pro tamil aunty nude photo indian sex 3gb indiansexgate.pro tamil xxx indian sexy hd video hd dirtyindianporn.mobi college girls xnxx sex vedios kowalsky freesexyindians.pro sesvidio sex videos in tamil nadu indiansexpussy.pro forced defloration
free desi sex scandal indiansexmovies.mobi bur ki chudai naked kerala hindisexmovies.pro mumbai hotel sex indian girl ki chut originalindianporn.mobi sex videosfreedownloads xnxx condom justindianporn.pro x videos beautiful porn videos live imhoporn.com real pornhub xvideos best porn videos machine porneff.com redwap indian porn

تلفن روابط عمومی روضة الشهدا:   09329431910

تلفن کانون فرهنگی روضة الشهدا: 02144431828

تلفن مرکز نیکوکاری روضة الشهدا: 02144431463

 

کلیه حقوق محفوظ است

Template Design:Dima Group