سلسله مطالب آموزشی عقائد امامیه //مطلب شماره ۵۱ //برهان عقلی امامت ؛ برهان قدما
برهان عقلی #امامت، #برهان_قدما
#شیعه معتقد است که وجوب #امامت هم از طریق نقل و هم از طریق #عقل اثبات می شود.
قدمای ما مانند مرحوم #فاضل_مقداد، #خواجه_نصیر، #علامه_حلی در مجموع نظرشان این است: به واسطه #قاعده_لطف وجوب #امام اثبات میشود.
فیجب نَصبُهُ علی الله تعالی (۱)
چون خداوند حکیم است و #امامت لطف است نصب آن را هم خداوند انجام می دهد. خداوند غرضی از خلقت بشر داشته که این خلقت به سوی #کمال سوق پیدا کند و مخلوقات به سمت #کمال حرکت کنند.
با این تفاسیر مخلوقات با وجود #امام به #کمال نزدیک ترند تا بدون #امام.
چون #امام آنها را امر به خوبی ها می کند و از بدی ها نهی می کند.
پس وجود #امام لطف است و هر لطفی به سبب حکیم بودن بر خداوند است واجب است پس نصب #امام بر خداوند واجب است.
__________________________
منبع:
(۱): الامام لطفٌ فیجب نَصْبُهُ علی اللّه تعالی تحصیلاً للغرض
#امام لطف است و بنابراین، نصب او بر خداوند به منظور تحصیل غرض واجب است.
علاّمه حلّی؛ کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد؛ تحقیق حسن حسن زاده آملی؛ قم؛ انتشارات اسلامی؛ ۱۴۱۷ ق، ص ۴۹۰
الموضوع الواحد و الخمسون
البرهان العقلی #للامامه، #برهان_القداما
تعتقد #الشیعه ان وجوب #الامامه یمکن اثباته عن طریق الحدیث و عن طریق #العقل.
القدما مثل المرحوم #الفاضل_مقداد، و #الخواجه_نصیر و #العلامه_الحلی تجتمع آرائهم کالتالی: طبقا #لقاعده_اللطف یمکن اثبات #الامامه.
فیجب نصبه علی الله تعالی(۱)
لان الله حکیم و ان #الامامه لطف و انتصابه بید الله تعالی. وان لله هدف من وراء خلق البشر حتی تساق البشریه نحو #الکمال و تسیر فی حلبه #الکمال. وبهذا التفسیر ستکون المخلوقات اقرب الی #الکمال مع #الامام.
لان #الامام یامرهم بالخیر و ینهاهم عن النمکر، اذن وجود #الامام لطف وکل لطف سببه الحکیم اذن یتحتم علی الله وجوبا ان ینصب اماما.
___________________________
المصادر:
(۱): الامام لطفٌ فیجب نَصْبُهُ علی اللّه تعالی تحصیلاً للغرض
ان #الامامه لطف من قبل الله تعالی اذن انتصابه من قبله تعالی لاجل حصول الهدف واجب
العلامه الحلّی؛ کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد؛ تحقیق حسن حسن زاده آملی؛ قم؛ انتشارات اسلامی؛ ۱۴۱۷ ق، ص ۴۹۰
#الدکتور_حسین_محمدی_فام #العقائد #العقاءد #الامامیه #الشیعه #الامامه #الشبهات #القاءد_فی_دقیقه
Subject 51
Rational argument for #Imamat, #primitive_argument
#Shia believes #Imamt can be proved by either narration or rational reason.
Former #Shia scholars like #Fazel_Meghdad, #Khaje_Nasir, #Allameh_Helli believe that, #Imamt can be proved by #grace_Of_Gad argument.
We believe that #Allah is all #wise and #Imamat is a grace to humans so Allah will appoint this grace. Allah has a purpose when created human, the purpose is leading human to #perfection.
So human will be closer to #perfection with a leader (#Imam) than without him, because #Imam will order them to goodness and forbid them from sin. We conclude that existence of #Imam is a grace and as #Allah is all #graceful and #wise it is obligatory for #Allah to appoint #Imam for human.
________________________
Reference:
(۱): #Imam is a grace and Allah consider it as obligatory to appoint Imam.
Allameh helli, Kashf Al Morad fi sharh tajrid al eteghad, Research by Hassan Hassanzadeh Amoli, Qom, Islamic publication, p 490