مادحین مفاهیم قرآنی را در هیئتها منتقل کنند/ ذاکران خود باید قرآنی باشند
گروه فعالیتهای قرآنی ــ کارشناس دفتر مطالعات فرهنگی جهاد دانشگاهی بر ضرورت انتقال مفاهیم قرآنی از سوی مادحین در هیئتهای مذهبی تأکید کرد. به گزارش ایکنا؛ برنامه زنده «افق» رادیو قرآن شنبه، ۱۶ شهریورماه، به بررسی موضوع جایگاه قرآن در عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) پرداخت. این برنامه با حضور حسین محمدیفام، کارشناس دفتر مطالعات فرهنگی جهاد دانشگاهی و اجرای جواد نصیری، مجریکارشناس برنامه، پخش شد.
محمدیفام طی سخنانی در این برنامه با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با حضور قرآن و بهرهگیری از مفاهیم قرآنی در مراسم عزاداری، اظهار کرد: لازمه اینکه ما از ذاکران اهل بیت(ع) بخواهیم که قرآنی و بر مبنای قرآن بخوانند و از مفاهیم قرآنی در اشعار و نوحههای خود استفاده کنند، این است که قرآن باید در جلسات و هیئات مذهبی پررنگ شود.
وی ادامه داد: در گذشته پایه اصلی جلسات مذهبی و هیئتها اول از همه قرآن بود و پس از تلاوت قرآن بود که سخنران به روی منبر میرفت و بعد از آن نیز مداحان به مداحی میپرداختند. ما از جائی ضربه خوردیم که این قرآنخوانی را حذف یا محدود و آن را به یک تلاوت مجلسی چهار یا پنج دقیقهای تبدیل کردیم.
محمدیفام با بیان اینکه امروز قرآن یک مقدمه شده و قرآنی که باید در هیئتهای مذهبی ما اصل باشد، به مقدمه تبدیل شده است، گفت: همه باید بدانیم که امام حسین(ع) برای قرآن شهید شد. وقتی ما قرآن را به مقدمه و مجلسپرکن تبدیل میکنیم، مداح ما نیز نسبت به قرآن بیتوجه میشود و از آن فاصله میگیرد.
وی بیان کرد: جلسات و هیئتهای مذهبی ما باید مانند گذشته با شور و شوق قرآن آغاز شود و سخنرانان ما نیز باید قرآنمحور باشند و پیش از آنکه تنها به احادیث رجوع کنند، به آیات الهی قرآن کریم مراجعه کرده و سپس، از احادیث و روایات برای تفسیر آن بهره گیرند. امروز محور صحبت سخنرانان استخواندار کشور و بزرگان، قرآن و تفسیر آیات الهی است. وقتی منبرهای ما از تلاوت قرآن خالی شود، راه و رسم هیئتها و مجالس ما نیز به وادی دیگر میافتد.
کارشناس دفتر مطالعات فرهنگی جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه خود ائمه اطهار(ع) خود را در جایگاه معلم قرآن به ما معرفی کردند، تصریح کرد: یکی از وظایف اصلی ائمه معصومین(ع) تفسیر و تبیین قرآن است؛ یعنی حدیث روی منبر نیز باید در راستای تفسیر قرآن باشد که اگر این اتفاق رخ دهد، توقع از مداح، بجا شده و راه ما صحیح و درست خواهد شد.
محمدیفام اظهار کرد: اگر قرار است که مداحان ما مفاهیم قرآنی را در برنامههای خود به کار برند، باید خود اهل قرآن باشند. مداحان باید روزی چند صفحه از قرآن کریم را بخوانند و با قرآن زندگی کنند تا بتوانند مفاهیم قرآنی را در مداحی خود منتقل کنند.
کارشناس دفتر مطالعات فرهنگی جهاد دانشگاهی افزود: یکی از راهکارهای اجرایی تحقق بخشیدن به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در این رابطه این است که ذاکران ما باید اطلاعات قرآنی خود را بالا ببرند و شالوده فکری ایشان مبتنی بر قرآن باشد. یکی از مفاهیمی که قرآن کریم خیلی به آن تأکید کرده، بحث تعقل و تفکر است. امروزه میبینیم که در بسیاری از هیئتهای مذهبی و در اشعاری که خوانده میشود، به بهانه تبلیغ جنون و شور حسینی، عقل و تعقل زیر سؤال میرود که این مسئله مخالف با آموزههای قرآنی است.
وی ادامه داد: اگر عقل درست در مسیر تربیت قرآنی هدایت شود، انتهای این عقل و تعقل، تبدیل به شیدایی حسینی میشود. عرفای بزرگ ما که عاشقان و واله اهل بیت(ع) بودند، اول از راه عقل حرکت میکردند و سپس شیفته و واله میشدند.
محمدیفام بیان کرد: قرآن همیشه ما را بین خوف و رجاء نگه داشته است. در برخی جلسات مذهبی در خوف را میبندند و فقط به امید میپردازند. اگرچه گریه بر امام حسین(ع) گناهانمان را میبخشد، ولی نباید وادی خوف را نیز فراموش کرد. باید در وادی خوف نیز این را منتقل کنیم که همگان باید از طرفی امید داشته باشند، اما از آن طرف نیز خوف لازم را داشته باشند.
کارشناس دفتر مطالعات فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: مادحین ما باید برخی از عبارات قرآنی را استخراج کرده و آنها را در اشعار خود بگنجانند. مداحان باید به گونهای عمل کنند که عقاید مردم خراب نشود. خیلی از مشکلات امروز مربوط به مسئله اشعار است؛ چراکه شاعر درست عمل نکرده است. شعرا باید در اشعار خود از مضامین قرآنی استفاده کنند تا راه به بیراهه تبدیل نشود و مفاهیم قرآنی به مخاطبان منتقل شود.
وی تصریح کرد: هیچکس مخالفتی با شور حسینی ندارد، اما باید به جای آنکه در تمامی دقایق جلسات و هیئتها تنها به این موضوع پرداخته شود، به امر قرآن و انتقال مفاهیم قرآنی در قالب مداحی و نوحهسرایی نیز پرداخته شود. مقام معظم رهبری نیز تأکید دارند که باید از وقت جلسات برای تبیین مفاهیم قرآنی بهره گرفته شود. همچنین، به فرموده ایشان، علاوه بر مفاهیم قرآنی باید به مسائل انقلابی و روز نیز پرداخته شود. البته مسائل انقلابی به معنی مسائل جناحی نیست، بلکه شامل مسائل روز دنیای اسلام و مسلمانان میشود.
انتهای پیام