صد و یکمین جلسه از سلسله درس گفتارهای عقاید امامیه / اوصاف بهشت و بهشتیان ۳
نعمات بهشتی تاویل و باطنی دارد، تاویل میوه بهشتی علم است و لذت بهشت فقط مسئله خوردن و آشامیدن نیست بلکه برای کسانی که اهل علمند لذت معلوم شدن یک مجهول به مراتب بیشتر از لذت نکاح و خورد و خوراک است، لذا در بهشت نعماتی است که در قالب تاویل نعمات از آن یاد میشود.
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدالله رب العالمین، اَلحَمدُلله الاوَّل بلا اول کان قبله و الاخر بلا اخر یکون بعدَهُ الذی بعد فلا یرى وقرب فشهد النجوى تبارک وتعالى ثم صلاه وسلام علی سیدنا ونبینا العبد الموید والرسول مسدد المصطفی الامجد حبیب اله العالمین ابی القاسم محمد(ص) وعلی اهل بیت الطیبین الطاهرین سیما بقیه الله فی الارضین و اللعنه الدائم علی معاندیهم و مخالفیهم الی قیام یوم الدین آمین رب العالمین.
جلسه صد و یک را به حول و قوهالهی آغاز میکنیم. .
نعمت ازدواج، از مهمترین نعمتهای بهشت
در این جلسه انواع نعمت های بهشتی مانند خوردنیها، نوشیدنیها، ازدواج و … را بیان میکنیم.
قرآن کریم پیرامون مبحث ازدواج در بهشت میفرماید: “وَحُورٌ عِینٌ، کَأَمْثَالِ اللُّؤْلُؤِ الْمَکْنُونِ، جَزَاء بِمَا کَانُوا یَعْمَلُونَ / و همسرانی از حورالعین دارند.، همچون مروارید در صدف پنهان، اینها پاداشی است در برابر اعمالی که انجام میدادند. (سوره مبارکه واقعه، آیات ۲۴-۲۲)” یکی از نعمتهایی که خداوند متعال در قرآن بسیار مفصل به آن پرداخته شده نعمت ازدواج است و این موضوع حقیقتی است که با تعارف و خجالت نمیتوان از کنار آن گذشت. بعضیها معتقدند که این مباحث نباید گفته شود، اما وقتی خداوند در قرآن این مطالب را بیان میکند. بنابراین ما هم باید آنها را بگوییم اما نکتهمهم این است که چرا خداوند به اینگونه مسائل پرداخته آن هم با این جزئیات!!
در واقع خدایی که در مسائل مربوط به ارتباط بین نامحرم بسیار حساس و سختگیر است همچنین در مورد حجاب بسیار دقت دارد چرا نباید به ازدواج با جزئیات کامل بپردازد. این نشان از ضعف ماست که در تبلیغ دین قسمتهای سلبی را گفته و از بیان قسمتهای ایجابی خودداری میکنیم.
خداوند متعال برخی نعمات را برای ما حرام و برخی را نیز بر ما حلال کرده است، اما آنچه امروزه از دین بیان میشود بخشهای حرام دین است و در خصوص موارد حلال به بهانه اینکه ناپسند است و دور از حیا و عفت عمومی است از بیان آن خودداری میکنیم و نتیجه آن میشود این مسئله که جامعه ما به سمت و سوی گناه کشیده میشود و از آن بدتر توجیهاتی است که برای این موضوع بیان میشود.
ولی اگر ما همه مسائل دین را برای فرزندانمان بیان کنیم و او را نسبت به این موضوعات و مسائل آگاه کنیم که مسائل ابدی مهمتر از لذات زودگذر است؛ مسلما هر عقل سلیمی میگوید، باید برای ابدیت تلاش کنم و از مسائلی که محدود هستند چشمپوشی میکنم تا در ابدیت به بهترین نوع آن لذت برسم.
ویژگیزنان بهشتی
قرآن کریم در خصوص زنان بهشتی میفرماید:” وَحُورٌ عِینٌ، کَأَمْثَالِ اللُّؤْلُؤِ الْمَکْنُونِ، / و همسرانی از حورالعین دارند.، همچون مروارید در صدف پنهان،. (سوره مبارکه واقعه، آیات ۲۳-۲۲)” دو ویژگی زنان بهشتی سفید پوستی و چشم درشتی و زیبایی زنان است که پوشیده بوده به این معنی که حجب و حیا و عفاف را هم در رابطه با زنان بهشتی مطرح میکنند. البته زیبایی و بکری هم در ترجمهها آمده است، برخی هم گفتند از تعبیر لولوء مکنون این بدست میآید که دست کسی به ایشان نرسیده یعنی همیشه برایشوهرانشان نه تنها دست نخورده بلکه دیده نشده هم هستند.
در ادامه این آیات میفرماید: ” جَزَاء بِمَا کَانُوا یَعْمَلُونَ / اینها پاداشی است در برابر اعمالی که انجام میدادند ( سوره واقعه، آیه ۲۴)” با توجه به سیاق آیات به نظر میرسد این عملی که در اینجا خداوند از آن یاد کرده از جنس همین پاداش است به این معنی که در دنیا نگاه به نامحرم نکرده حالا جزایش همین است.
همچنین میفرماید: «کانو بما یعملون» از فعل ماضی استمراری استفاده میکند، به این معنی که این عمل در آنها همیشگی بوده و نشاندهنده این است که باید مداومت داشت بر کار خیر و ثوابی که انجام داده میشود.
در آیات دیگر سوره مبارکه واقعه آمده است؛ ” وَفُرُشٍ مَّرْفُوعَهٍ ، نَّا أَنشَأْنَاهُنَّ إِنشَاء/ و همسرانی گرانقدر، ما آنها را آفرینش نوینی بخشیدیم (سوره واقعه، آیات ۳۴و۳۵)” در این آیات میفرماید، ایشان در وصف نمیآیند و از مفعول مطلق استفاده میکند به این معنی که تا بلوغ این لذت در وجود ما شکوفا نشود، متوجه آن نمیشویم. « فَجَعَلْنَاهُنَّ أَبْکَارًا، عُرُبًا أَتْرَابًا / و همه را بکر قرار دادهایم، همسرانی که به همسرشان عشق میورزند و خوش زبان و فصیح و هم سن و سالند. (سوره واقعه، آیات ۳۶و۳۷)» از این آیات استنباط میشود که اگر فردی قصد ازدواج دارد همسرش باید همسن خودش باشد در حال حاضر در جامعه مسائلی باب میشود که خیلی با فرهنگ ما متناسب نیست.
خداوند درباره همسران در سوره نبأ می فرماید: «وَکَوَاعِبَ أَتْرَابًا / و دخترانى همسال با سینههاى برجسته(سوره نبأ، آیه ۳۳)» کواعب از کعب میآید به این معنی که به همان اندازه که در این دنیا به مسئله حجاب توجه شده است و خداوند این مسئله را صریحا مطرح میکند تا انسان به این وسوسههای شیطان در این زمینه دلنبندد در بهشت هم زنان مانند مروارید درصدف هستند.
خوراکیها و نوشیدنیها بهشت
خداوند متعال در سوره مبارکه واقعه میفرماید: «عَلَى سُرُرٍ مَّوْضُونَهٍ، مُتَّکِئِینَ عَلَیْهَا مُتَقَابِلِینَ، یَطُوفُ عَلَیْهِمْ وِلْدَانٌ مُّخَلَّدُونَ، بِأَکْوَابٍ وَأَبَارِیقَ وَکَأْسٍ مِّن مَّعِینٍ، لَا یُصَدَّعُونَ عَنْهَا وَلَا یُنزِفُونَ، وَفَاکِهَهٍ مِّمَّا یَتَخَیَّرُونَ ، وَلَحْمِ طَیْرٍ مِّمَّا یَشْتَهُونَ / بر تختهایى جواهرنشان، که روبروى هم بر آنها تکیه دادهاند، بر گردشان پسرانى جاودان [به خدمت] مىگردند، با جامها و آبریزها و پیاله[ها]یى از باده ناب روان، [که] نه از آن دردسر گیرند و نه بىخرد گردند، و میوه از هر چه اختیار کنند، و از گوشت پرنده هر چه بخواهند (سوره واقعه، آیات ۲۱-۱۵)پیرامون شرابدر قیامت باید گفت مانند شرابهای دنیا باعث درد و بیماری نمیشود همچنین باتوجه به این آیات برخی از علما استنباط میکنند که خوردن گوشت مرغ بهتر است چون از نعم بهشتی است.
در ادامه آیات میفرماید: «وَأَصْحَابُ الْیَمِینِ مَا أَصْحَابُ الْیَمِینِ، فِی سِدْرٍ مَّخْضُودٍ / و یاران راستیاران راست کدامند، در [زیر] درختان کنار بىخار(سوره واقعه، آیات ۲۷ و۲۸)». در روایات است که بسیار تاکید شده سوره مبارکه واقعه را هر شب بخوانیم تا با یادآوری این نعمات دیگر به دنبال گناه نرویم.
در سوره مبارکه طور میفرماید: «وَأَمْدَدْنَاهُم بِفَاکِهَهٍ وَلَحْمٍ مِّمَّا یَشْتَهُونَ، یَتَنَازَعُونَ فِیهَا کَأْسًا لَّا لَغْوٌ فِیهَا وَلَا تَأْثِیمٌ / با [هر نوع] میوه و گوشتى که دلخواه آنهاست آنان را مدد [و تقویت] مىکنیم، در آنجا جامى از دست هم مىربایند [و بر سرش همچشمى مىکنند] که در آن نه یاوه گویى است و نه گناه (سوره طور، آیات ۲۳ و۲۲)» هر چه که آن لحظه میل داشته باشید. از ویژگیهای آن شراب این است که بدون مستی است و نتیجه آن گناه نیست و در ادامه در آیه ۲۴ میفرماید
در روایت آمده است که از پیامبر گرامی اسلام(ص) پرسیدند اگر این خادم مانند مروارید است مخدوم به چه شکل و نوعی است؟ حضرت فرمودند برتری مخدوم بر خدمتگزار در آنجا همچون برتری ماه در شب ۱۴ بر سایر کواکب است. «فبمثل هذا» برای این بهشت باید مسابقه بدهید.
علم میوهای بهشتی ست
هفته گذشته هم اشاره کردیم نعمات بهشتی تاویل و باطنی دارد، تاویل میوه بهشتی علم است و لذت بهشت فقط مسئله خوردن و آشامیدن نیست بلکه برای کسانی که اهل علمند لذت معلوم شدن یک مجهول به مراتب بیشتر از لذت نکاح و خورد و خوراک است، لذا در بهشت نعماتی است که در قالب تاویل نعمات از آن یاد میشود. مانند اینکه میگوییم ظاهر آیه امنیت جاده را نشان میدهد اما باطن آیه امنیت اهل ولایت را در روز قیامت بیان میکند. نعمات بهشتی هم اینگونه اند که ظاهر آن میوه است اما باطنش معرفت، شناخت و لذتهای معنوی است که زبان قاصر از بیان آن است.
منبع: حسینیه مجازی روضه الشهداء