صد و دومین جلسه از سلسله درس گفتارهای عقاید امامیه / حبط و تکفیر ۱
ارتداد از مسائلی است که اعمال خوب انسان را از بین میبرد به همین دلیل است اسلام به ارتداد حساس است ولی متاسفانه دشمن این موضوع را بازیچه قرار داده است و میگوید اسلام آزادی ندارد در حالیکه اسلام خیر و صلاح مردم را میخواهد.
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدالله رب العالمین، اَلحَمدُلله الاوَّل بلا اول کان قبله و الاخر بلا اخر یکون بعدَهُ الذی بعد فلا یرى وقرب فشهد النجوى تبارک وتعالى ثم صلاه وسلام علی سیدنا ونبینا العبد الموید والرسول مسدد المصطفی الامجد حبیب اله العالمین ابی القاسم محمد(ص) وعلی اهل بیت الطیبین الطاهرین سیما بقیه الله فی الارضین و اللعنه الدائم علی معاندیهم و مخالفیهم الی قیام یوم الدین آمین رب العالمین.
جلسه صد و دوم را به حول و قوهالهی آغاز میکنیم.
یکی از بحثهای مهم در معاد احباط و تکفیر است. یعنی اعمال خوب و بد انسان بر هم اثر میگذارد. برخی از علما احباط و تکفیر را قبول دارند و عده قلیلی نیز احباط و تکفیر را با حاشیهها و میپذیرند. در اینباره بحثهای علمی دارند که برای جلسه ما کاربردی نیست.
خداوند در سوره هود میفرماید: « فَإِن لَّمْ یَسْتَجِیبُواْ لَکُمْ فَاعْلَمُواْ أَنَّمَا أُنزِلِ بِعِلْمِ اللّهِ وَأَن لاَّ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ فَهَلْ أَنتُم مُّسْلِمُونَ؛ پس اگر شما را اجابت نکردند بدانید که آنچه نازل شده است به علم خداست و اینکه معبودى جز او نیست پس آیا شما گردن مىنهید (سوره هود، آیه ۱۴)»
همچنین در سوره مائده آمده است؛ «… وَمَن یَکْفُرْ بِالإِیمَانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَهُوَ فِی الآخِرَهِ مِنَ الْخَاسِرِینَ؛ … و هر کس در ایمان خود شک کند قطعا عملش تباه شده و در آخرت از زیانکاران است. (سوره مائده، آیه ۵)»
ارتداد نیز یکی از مسائلی است که اعمال خوب انسان را از بین میبرد. کسی که مرتد میشود هر چیزی که انجام داده است نابود میشود به همین دلیل است اسلام به ارتداد حساس است ولی متاسفانه دشمن این موضوع را بازیچه قرار داده است و میگوید اسلام آزادی ندارد در حالیکه اسلام خیر و صلاح مردم را میخواهد.
شهید مطهری میگوید: مرتد مانند کسی است که درحال افتادن به داخل چاه است و او را میگیری گاهی هم لازم است او را به کناری بیاندازی تا داخل چاه نیفتد. اسلام میداند ارتداد چه عواقبی دارد، به همین دلیل بسیار سختگیری میکند،تا انسان ابدیت خود را خراب نکند.
آیاتی که بیان شد بسیار اجمالیست تا بدانیم احباط و تکفیر ریشه قرآنی دارد.
احباط، حبط و عوامل آن
در روایات آمده است که پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمود: هر کس یکبار بگوید سبحانالله درختی در بهشت برای او آماده میشود و اگر بگوید الحمدلله و لا اله الاالله نیز همینگونه است اما به شرطی که آتشی نفرستاده باشیدکه آنها را بسوزاند. درست است که ما اعمال صالح داریم اما با گناهان آن را از بین میبریم. (امالی صدوق ص ۶۰۸)
عوامل حبط
کفر، شرک و ارتداد اولین و مهمترین عملی است که اعمال انسان را حبط میکند.
قرآن کریم میفرماید: «… وَمَن یَکْفُرْ بِالإِیمَانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ …؛ … و هر کس در ایمان خود شک کند قطعا عملش تباه شده …»
بیادبی نسبت به پیامبر(ص) و اهلبیت(ع) سبب حبط اعمال میشود
کافر در برخی مواقع به خدا کافر است و در برخی مواقع به آیات الهی به طور مثال قرآن را قبول ندارد. لذا میگویند اگر حدیثی دیدید که به ظاهر مشکل داشت فوری آن را رد نکنید شایددلیل و توجیهی دارد این رد کردن خطرناک است و ممکن است آیهای از آیات الهی باشد.
قرآن کریم میفرماید: «أُولَـٰئِکَ الَّذِینَ کَفَرُوا بِـَایَـٰتِ رَبِّهِمْ وَ لِقَآئِهِ فَحَبِطَتْ أَعْمَـٰلُهُمْ فَلَا نُقِیمُ لَهُمْ یَوْمَ الْقِیَـٰمَهِ وَزْنًا؛ [آرى] آنان کسانىاند که آیات پروردگارشان و لقاى او را انکار کردند در نتیجه اعمالشان تباه گردید و روز قیامت براى آنها [قدر و] ارزشى نخواهیم نهاد(سوره کهف، آیه ۱۰۵)» انسانی که روز قیامت به آیات الهی کافر میشود در روز قیامت دیگر وزنی ندارد.
دومین عاملی که اعمال انسان را حبط میکند توهین، تمسخر، اهانت به معصومین موجب حبط اعمال میشود
خداوند متعال در اینباره میفرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تُقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیِ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ؛اى کسانى که ایمان آوردهاید در برابر خدا و پیامبرش [در هیچ کارى] پیشى مجویید و از خدا پروا بدارید که خدا شنواى داناست (سوره حجرات،آیه ۱)».
به استناد این آیه باید در محضر امام با ادب بود. لذا بزرگان نسبت به یادکردن حضرات معصومین و القاب آنها بسیار مقید بودند یکی از خطرات این است که حضرات معصومین برای ما عادی میشوند. بیحرمتی نسبت به حضرات معصومین(ع) باعث حبط اعمال میشود.
منبع: حسینیه مجازی روضه الشهداء