نگاهی به تاریخ شهادت حضرت محسن (ع)
بسم الله الرحمن الرحیم
پژوهشگر حوزه دین و فرهنگ در یادداشتی تاکید کردند: هجوم به بیت الوحی و شهید نمودن حضرت محسن علیه السلام قطعی و یقینی است ؛ اما تاریخ دقیق آن مشخص نیست ولی قطعا در دهه اول ربیع الاول نمی باشد اگر کسی یک بار حداقل اصول کافی و منابع اصیل را خوانده باشد هرگز نمی گوید دهه اول ربیع ؛ ایام محسنیه است .این نشان می دهد مدعیان این ایام ؛ با منابع اولیه و اصیل شیعه بیگانه هستند .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هدایتپرس، متن پیشرو ناگفتههایی از حجتالاسلام والمسلمین سید حسین خادمیان نوشآبادی، از ایام محسنیه است که در قالب یادداشتی به رشته تحریر در آورده است که متن کامل این یادداشت در ادامه در مقابل دیدگانتان قرار میگیرد.
حجتالاسلام والمسلمین سید حسین خادمیان نوشآبادی، کارشناس دینی رسانه ملی و بینالمللی در یادداشتی نوشت: اگر چه هرگز قصد ندارم ؛ سطری مرقوم نمایم ؛ که پرده ها کنار رود ؛ ولکن برخی با سو استفاده از عدم تحقیقات امت ؛ متاسفانه تا جایی پیش می روند که مجبور هستم حقایقی را درباره مساله ایام هجوم به خانه حضرت زهرای مرضیه شهیده سلام الله علیها ؛ بیان نمایم تا روشن شود دهه اول ربیع به هیچ وجه ایام هجوم به خانه وحی فاطمی سلام الله علیها؛ نیست که در چند فقره ذیل تقدیم می شود :
۱. آن چه در تاریخ درباره روز رحلت (شهادت) پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله در متون اصلی مثبوت است این که روز دوازدهم(۱۲) یا هجدهم (۱۸) ربیع الاول آن حضرت از دنیا رفتند و فقط شیخ مفید قائل است رحلت در روز ۲۸ صفر صورت گرفته است .
و البته شیخ هم هیچ مستندی برای ۲۸ صفر ندارد ولکن به جهت عظمت شخصیت مرحوم شیخ مفید و مخالفت با عامه شیعیان روز ۲۸ صفر روز رحلت می دانند و الا آن چه مثبوت است دوازدهم ؛ یا هجدهم ربیع الاول است .
بنابراین ۲ ربیع روز شهادت حضرت محسن علیه السلام نمی تواند باشد .
۲.طبق نقل مورخین و اهل نقل مانند ابن ابی الحدید ؛ حاکم وقت ده (۱۰) روز پس از رحلت پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله اقدام به غصب فدک نمود .
و پس از غصب فدک حضرت زهرا سلام الله اقدام به ایراد خطبه فدکیه نمود .
در مقدمه خطبه فدکیه چنین آمده است :هنگامى که ابوبکر و عمر فدک را از حضرت فاطمه علیهاالسلام غصب کردند؛ چون خبر به حضرت زهرا سلام الله رسید، چادر بر سر نهاد و با گروهى از زنان به سوى مسجد النبی صلی الله علیه و آله حرکت کردند ، در حالی که چادرش به زمین کشیده مى شد، و راه رفتن او همانند راه رفتن پیامبر صلوات الله علیه و آله بود.
دقت کنید تمام اهل حدیث می نویسند : ” ما تخرم من مشیهرسول الله “
یعنی مثل پدرش راه می رفت
این یعنی در زمان غصب فدک و خطبه فدکیه هنوز به حضرت آسیبی نرسیده بود .
زیرا همه می دانیم طبق نقل همه محدثین و مورخین در روز هجوم چنان به حضرت آسیب رساندند که پهلو و بازویش شکست و منهده الرکن گردید و در زیارت آن حضرت می خوانیم :
” السلام علیک ایتها المضطهده المقهوره“
سلام بر بانویی که بر اثر ضرب استخوانش شکسته و خورد شد .
و اگر آسیبی به حضرت رسیده بود باید در خطبه به آن اشاره می فرمود که مثلا فرزند در رحم مرا کشتید
به من تازیانه زدید
در خانه مرا آتش زدید
سینه و پهلو و بازویم را شکستید و …
و هیچ کس هم نگفته حضرت در وضعیت آسیب دیده خطبه خوانده اند .
بنابراین حتی اگر ۲۸ صفر هم روز رحلت پیامبر باشد ؛ ده روز بعد که غصب فدک صورت گرفته؛ حضرت زهرا سلام الله علیها در سلامت بوده و هجوم واقع نشده است .
۳. بعد از خطبه فدکیه دارد حضرت زهرا به خانه بازگشت و در خانه به حضرت علی اعتراض نمود چرا در برابر غصب فدک و هتک حق و حرمت او ؛ و فرزندانش ساکت است و جمله معروف که ” مثل کودک در جنین ” نشسته ای را بیان فرمود .
“یابن ابی طالب اشتملت شمله الجنین و قعدت حجره الظنین” بی شک اگر واقعه هجوم به خانه و شهادت حضرت محسن در قبل از این واقعه صورت گرفته بود اصلا حضرت زهرا سلام الله نه خطبه فدکیه را ایراد می فرمود و نه شکایت به حضرت علی علیه السلام می نمود .
زیرا کسانی که حضرت را کتک زده اند و حرمتش را شکسته اند؛ آیا معنا دارد حرمت باغش را حفظ کنند و …
۴.در نقل های معتبر است که جناب سلمان محمدی (فارسی) بیان می کند پس از بیعت مردم با ابوبکر ؛ حضرت علی علیه السلام ؛ حضرت فاطمه سلام الله را سوار بر استر نمود و همراه حسنین علیهما السلام به در خانه اهل بدر و انصار و مهاجر شبانه رفتند و از آن ها بیعت گرفتند که صبح؛ در خانه حضرت حاضر شوند .
تکرار مراجعه شبانه را حداقل سه شب و حداکثر چهل شب نوشته اند و با توجه به این که بحث اتمام حجت بود و باید به در خانه اهل بدر و انصار و مهاجر حضور می یافت قطعا چند شب طول کشیده است.
“فلم یدع احدا من اصحاب رسول الله صلی الله علیه و آله الا اتاه فی منزله فناشدهم الله حقه و دعاهم الی نصرته “
با کمی تامل معلوم می شود هجوم هنوز واقع نشده و حضرت زهرا سلام الله در سلامت جسمانی است که سوار بر استر می شود و طلب بیعت و یاری از تک تک اصحاب پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله می شود .
ضمن این که در نقل ندارد که سه شب پشت سر هم بوده یا با فاصله اما با تامل در اهمیت مساله و تفهیم و … عقلا باید چندین شب طول کشیده باشد ؛ خصوصا وقتی دارد ” فلم یدع احدا …” یک نفر هم نماند که به خانه اش نروند …
دلایل متقن دیگر هم وجود دارد که در صورت اصرار آقایان پرده را بیشتر بالا خواهم زد ولکن اگر کسی انصاف علمی و عقلی داشته باشد همین دلایل برای او کفایت خواهد داشت .
آری اگر به حداقل های زمان های پیش گفته هم بسنده کنیم ؛ قطع و یقین هجوم به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها در دهه اول ربیع الاول هرگز صورت نگرفته است و حداقل بیش از یک ماه الی ۶۰ روز از رحلت پیامبر صلوات الله علیه و آله بوده است.
لازم به ذکر است هجوم به بیت الوحی و شهید نمودن حضرت محسن علیه السلام قطعی و یقینی است ؛ اما تاریخ دقیق آن مشخص نیست ولی قطعا در دهه اول ربیع الاول نمی باشد و لذا لازم است همان ایام فاطمیه معروف و مقبول اهل ایمان اقامه عزا نماییم و حقایق هجوم به بیت الوحی و شهادت حضرت محسن علیه السلام را تبیین کنیم ؛ نه این که تاریخ سازی دروغین نماییم.
اگر کسی یک بار حداقل اصول کافی و منابع اصیل را خوانده باشد هر گز نمی گوید دهه اول ربیع ؛ ایام محسنیه است.
این نشان می دهد مدعیان این ایام ؛ با منابع اولیه و اصیل و اصلیه شیعه بیگانه هستند .
اگر برخی به جای فروغ ابدیت و …؛ منابع اصلی و اصیل را تتلمذ می فرمودند ،آن گاه متوجه می شدند ؛ درباره تاریخ رحلت پیامبر صلوات الله علیه و آله در ماه ربیع الاول و چرایی ترویج ۲۸ صفر توسط شیعیان ؛ توضیح همان است که تبیین و تقدیم شد .
مشکل این است ما را به جای این که مأدبه نشین اصول کافی و بحار الانوار و … با ذهنی تحلیل گر نمایند ؛ جای دیگر معطل نمودند .
بدین جهت پیشنهاد می شود به عنوان نمونه منابع ذیل مراجعه و مطالعه گردد تا روشن شود؛ منابع اصلی شیعه رحلت پیامبر مکرم اسلام را در ماه ربیع الاول مرقوم نموده اند .
مرحوم کلینی رضوان الله می فرماید پیامبر در روز دوشنبه ؛ ۱۲ ربیع الاول رحلت فرمود.
مرحوم مجلسی حتی روز ۱۸ ربیع الاول را هم ثبت می فرماید و کلا قائل هستند که در ماه ربیع الاول پیامبر صلوات الله علیه و آله رحلت فرمودند.
با این تاکید مجدد و توضیح گذشته ؛ مشخص می گردد هجوم به بیت الوحی و شهادت حضرت محسن علیه السلام در دهه اول ربیع الاول نیست .
لذا به مصادر ذیل مراجعه فرمایید :
۱. اصول کافی ؛ جلد ۱ ؛صفحه ۴۳۹
۲. بحارالانوار ، جلد۲۲؛ صفحه ۵۰۳
۳. الصحیح من سیره النبی الاعظم ؛جلد ۳۲؛ صفحه ۳۴۳؛ تالیف علامه السید جعفر مرتضی العاملی .
دشمن شیعه؛ به جهت تبعیت از قاتلان و مخالفان اهل البیت علیهم السلام و در رأس ؛ عقل و دین باختن به پیروی از ابلیسی که با لگد و تازیانه و … حضرت زهرای مرضیه سلام الله را شهیده نمود ؛ از آبروی انسانی ؛ دیانت ربانی ؛ استدلال عقلانی و رستگاری آخرت تهیدست است .
لذا چاره را در تاریخ سازی جعلی دید تا بی آبرویی خود را در پشت این شعار که شیعه تاریج مجعول و کذب دارد پنهان نماید .
نگذاریم از خشم و نفرت و برائت ما از قاتلان و هتاکان اهل البیت علیهم السلام ؛ استفاده سوء شود .
معالم و معارف شیعه ریشه در وحی و عقل و صحت و سندیت دارد .
با رهزن هایی مانند خواب و ایام سازی تحریف شده و مجعول و … ؛ مکتب اهل البیت علیهم السلام را تضعیف و تخریب نکنیم .
والله المستعان
سید حسین خادمیان