خبری از یک نشست علمی: قرآن و عاشورا . . .
در نشست «تجلی آموزههای قرآن در مکتب عاشورا» مطرح شد؛
در روز عاشوا قرآن به تصویر کشیده شد
در نشست «تجلی آموزههای قرآن در مکتب عاشورا»، رفتارها و قیام سیدالشهدا (ع) که سرشار از آموزههای قرآن است، مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش پایگاه خبری اتحادیه تشکلهای قرآن و عترت کشور «اتقان نیوز» به نقل از ایکنا، نشست «تجلی آموزههای قرآن در مکتب عاشورا»، ۲۸ مهرماه با حضور کریم دولتی، مشاور عالی مرکز امور قرآن و سازمان اوقاف، حسین محمدیفام، مدرس دانشگاه علوم و فنون قرآن کریم و جمعی از اصحاب رسانه در اتحادیه تشکلهای قرآن و عترت کشور برگزار شد.
در ابتدای این جلسه، کریم دولتی، مشاور عالی مرکز امورقرآنی سازمان اوقاف درباره قیام سیدالشهدا (ع) گفت: در حرکت امام حسین (ع) قبل و بعد از عاشورا، قرآن کریم بهعنوان مدار اصلی این حرکت محسوب میشود و آن حضرت قرآن را بهطور مستقیم و یا غیرمستقیم بیان میکند و در آن زمان تعداد زیادی از مردم، مفسر، حافظ و قاری قرآن بودند که به همراه امام (ع) رهسپار کربلا شدند و سیدالشهدا (ع) در این قیام، سطح جدیدی از قرآن را در جامعه با گامهای خود رواج داد که این آئینه عاشورا است.
وی به یکی از نکات اساسی قیام امام حسین (ع) اشاره کرد و افزود: یکی از نکات اصلی در قیام سیدالشهدا (ع) بحث تکلیفمداری است که امام (ع) با توجه به آیات قرآن کریم این قیام را تکلیف خود دانست که وارد میدان کربلا شد و این ارزش مهمی است و در مسیری گام برداشت که آگاه از شهادت بود.
مشاور عالی مرکز امورقرآنی سازمان اوقاف ادامه داد: حقیقتاً قرآن و اسلام جز با خون شهید کربلا زنده باقی نمیماند و نهایت اسلام که در آن زمان در حد پوسته باقی مانده بود، با این خون زنده شد وگرنه از بین میرفت و اگر امام حسین (ع) به این قیام دست نمیزد، بدون شک کارهای زیرپوستی یزید عیان میشد و نفاق همه جا را فرامیگرفت و باید گفت امام (ع) به راستی بهدنبال هدایت مردم، بود و زنده نگه داشتن دین و اسلام.
آموزههای قرآن را در کربلا ببینیم
دولتی در ادامه این نشست به آموزههای قرآن در واقعه کربلا اشاره کرد و افزود: آموزههای قرآن در کربلا به وضوح مشخص است که در چند محور میتوان آنان را بررسی کرد. ریخته شدن خون حضرت به معنای آن نیست که تنها خونی ریخته شده است، بلکه این به معنای ادای تکلیفی است که از جانب خداوند بر این امام مطرح شده بود و این بزرگوار این تکلیف را ادا کرد و همچنین تکلیفمداری اصلی بر حاکمیت کل حرکت آن حضرت است که این به روشنی در رفتار امام در جاهای مختلف نمایان شد.
وی عنوان کرد: یکی دیگر از نکاتی که در فرمایشات سیدالشهدا (ع) سیار حائز اهمیت است، توجه به باطن و نیت است که ظاهر این قیام ملاحضات خود را دارد که صد البته نیت مهمترین است که در لشگر امام حسین (ع) منافقین با کراهت کاری را در ظاهر انجام میدادند.
مشاور عالی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف اظهار کرد: در برخی از رفتار امام حسین (ع) قرآن نانوشته نمایان است و افرادی که با قرآن انس داشتند میتوانستند قرآن ناطق را در رفتارهای سیدالشهدا (ع) مجسم کنند که این خود بیان قرآن است.
در روز عاشوا قرآن به تصویر کشیده شد
دولتی ادامه داد: از جمله مواردی که میتوان به آن اشاره کرد قرآن است که بیشتر از هر جای دیگر در رفتار امام حسین (ع) در روز عاشورا نمایان شد و حضرت با بیان خطبهها و قرائت آیات کوتاه در میان خطبهها، به دشمنان تلنگر میزد و بیشترین آیاتی که تلاوت شد از سوره یونس و هود بود که بسیار کوبنده از سوی سیدالشهدا (ع) در روز عاشورا بیان شد که ضربه محکمی بود برای دشمنان.
وی ادامه داد: در روز عاشورا، حضرت با نماز خواندن و تلاوت و دعا کردن به جهان اسلام گفت که من نماز را دوست دارم و به تلاوت و دین ایمان دارم که این نیز باید سرلوحه همه مسلمانان قرار گیرد.
مشاور عالی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف افزود: تمام نقل جریان کربلا، همان الگو بودن ائمه (ع) برای مسلمانان است که در کنار آن درسهایی برای همگان داده شده است و یکی از اهداف بلند عاشورا، عزت و اقتدار یک مسلمان است که طوری باید زندگی کند که مرگی که خواهد داشت مرگ باعزت باشد و برابر ظلم با ایمان و اعتقاد باید ایستاد و اسلام را در جهان به نیکی یاد کرد و تربیت عقلانی که از عاشورا دریافت کردهایم را رشد دهیم و به نوعی مسیر صحیح قیام امام حسین (ع) ادامه دهیم.
تبیین آیات قرآن در قیام امام حسین (ع)
حسین محمدیفام، مدرس دانشگاه علوم و فنون قرآن گفت: در برخی از زمانها و رفتارهای سیدالشهدا (ع)، آیات قرآن کریم به آشکارا تبیین شده است و آیات مورد استنادی بسیار زیاد دیده شده است و در حرکتهای امام (ع) نیز بهصورت عملی آیات قرآن نمایان میشد، مثلاً در بحث عهد و وفا آیات بسیاری داریم که امام با رفتار خود این آیات را بیان کرده است و به ظرافتهای آیات اشاراتی شده است.
وی ادامه داد: امام حسین (ع) در قیام خود به امر معروف و نهی از منکر پرداخته است که این اصل در زمان امروز باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد که سیدالشهدا (ع) در همه حال این مهم را رواج داد و همچنین نبوت، امامت، تلاوت قرآن و جها د از جمله فروع دینی بود که در کربلا امام حسین (ع) اینها را به ارزش رساندند.
محمدیفام به نماز اشاره کرد و گفت: در روز عاشورا در آن وضعیت، امام حسین (ع) به جهانیان درس ایمان داد و در زمان اذان ظهر برای آخرین بار به نماز ایستاد تا به جهانیان بفهماند که نماز در بالاترین درجه ایمان قرار دارد که باید همه مسلمانان به آن فراخوانده شوند و باید گفت کربلا بالاترین نماد جهادی است.
توجه به رجزهای قرآن در هیئت مذهبی
مدرس دانشگاه علوم و فنون قرآن کریم ادامه داد: امروزه در هیئات مذهبی و عزاداریها باید از اشعار برگرفته از معارف قرآنی و اسلامی مدد گرفته و باید تلاش کنیم جوانان حاضر در جلسات عزاداری را به پیروی از سیدالشهدا (ع) به تلاوت قرآن دعوت کنیم همان طور که سر مبارک حضرت در بالای نیزهها شروع به قرآن خواندن کرد، بنابراین جوانان هم باید از آقای خود پیروی کنند.
وی در پایان اظهار کرد: باید درباره انتخاب روضهها اتاق فکری تشکیل دهیم که بتوانیم از جوانمردیها و شجاعتهای اصحاب کربلا اشعار درست کنیم و برای جوانان از شجاعتهای جوانان کربلا درس و روضه بخوانیم.