مصاحبه خبرگزاری فارس با حسین محمدی فام در خصوص بررسی رابطه قرآن و امام زمان(عج)
محمدیفام: وجود امام زمان (عج) لازمه حل اختلافات درباره قرآن است
خبرگزاری فارس: یک محقق و پژوهشگر قرآن و حدیث درباره رابطه قرآن با وجود مقدس بقیهالله الاعظم با اشاره به شأن تبیینی رسول اکرم درباره آیات قرآن و لزوم ادامه آن، این موضوع را دلیلی بر لزوم حضور امام زمان (عج) دانست.
۱ به گزارش خبرنگار قرآنی فارس، نشست بررسی رابطه قرآن و امام زمان (عج) در خبرگزاری فارس با حضور حسین محمدیفام از پژوهشگران حوزه قرآن و عترت، ظهر دیروز در خبرگزاری فارس برگزار شد.
وی با اشاره به وجود مکاتب، نحلهها و نظرات مختلف درباره اسلام، یکی از کارهای ضروری را که چندی است توسط علما آغاز شده است را ابتنای استدلالات بر قرآن دانست و در این باره گفت: باید با سوقدادن مطالب به استدلال و محاجّه بتوان از فصل مشترک همه مذاهب اسلامی استفاده و با ابزار عقل و قرآن به عنوان حجتهای مورد قبول همه فرق اسلامی مطالب را به اثبات کنیم.
وی در ادامه با اشاره به ناکافی بودن این دو حجت به تنهایی برای تشیع افزود: ما عترت و سنت پیامبر (ص) را حجتهای قطعی و لازم میدانیم، اما در هر حال پرداختن به مسائل از زاویه قرآنی، در متقاعد کردن طرف مقابل تأثیر بسزایی دارد، همانگونه که وقتی با فردی خارج از اسلام سخن میگوئیم به دلیل عدم اعتقاد او به قرآن و روایات مجبوریم با ابزار عقل این کار را انجام دهیم و علت پرداختن به فلسفه نیز همین است.
* امام زمان (عج) شارح اصلی قرآن است
محمدیفام در بخش دیگری از این نشست گفت: با قرار دادن مباحث عقلی در کنار این موضوع میتوان وجود حضرت حجت (عج) را اثبات کرد، قرآن در سوره مبارکه نحل تبیین قرآن را یکی از وظایف اصلی پیامبر میداند «بِالْبَیِّنَاتِ وَالزُّبُرِ وَأَنزَلْنَا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ؛ [زیرا آنان را] با دلایل آشکار و نوشتهها [فرستادیم] و این قرآن را به سوى تو فرود آوردیم تا براى مردم آنچه را به سوى ایشان نازل شده است توضیح دهى و امید که آنان بیندیشند»، «وَمَا أَنزَلْنَا عَلَیْکَ الْکِتَابَ إِلاَّ لِتُبَیِّنَ لَهُمُ الَّذِی اخْتَلَفُواْ فِیهِ وَهُدًى وَرَحْمَهً لِّقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ؛ و ما [این] کتاب را بر تو نازل نکردیم مگر براى اینکه آنچه را در آن اختلاف کردهاند براى آنان توضیح دهى و [آن] براى مردمى که ایمان مىآورند رهنمود و رحمتى است».
وی ادامه داد: در اینجا این سؤال پیش میآید که پیامبر (ص) با ظهور در یک عصری کتابی را به عنوان هادی و قانون اساسی اسلام معرفی کرده و در رزمان حیات خود نیز به علت جنگهای مختلف و تشکیل حکومت فرصت تبیین و شرح بسیاری از آنها را نیافته و از طرفی هم وظیفه تبیین و تعلیم کتاب بر دوش پیامبر نهاده شده است، اما با رجوع به تاریخ و روایات تفسیری وارده از پیامبر (ص) مشخص میشود که ایشان فرصت این کار را نیافتند، سؤال ما از فرق غیر شیعه همین است که پیامبر (ص) این وظیفه را چه کرده است؟
وی افزود: اگر بگوییم با وسط نهادن و معرفی نکردن معلم و شارحی برای قرآن آن را رها کرده و رفته، آن وقت با وجود برداشتهای متعدد از قرآن، پیامبر (ص) خود بانی نزاعهای بین فرق اسلامی است و مسلماً این با هدف پیامبر (ص) سازگاری ندارد، وقتی هم بپذیریم که این معلمان قرآنی توسط نبیاکرم (ص) مشخص شدهاند، باز هم روایات چندانی از ائمه (ع) درباره تبیین آیات قرآن وجود ندارد و در توضیح بسیاری از آیات، یا روایتی نیست و یا به ذکر مصداق و توضیح ظاهر آیه بسنده شده است، آن هم زمانی که یا سؤالی از حضرات پرسیده شده و یا خود در بیان مطالبی استشهاد به قرآن کردهاند.
کارشناس ارشد علوم قرآنی با طرح این پرسش که «تکلیف ما در این موضوع که بسیاری از روایات که مربوط به ظاهر آیات و یا حداکثر یک یا دو بطن از ۷۰ بطن قرآن است، چیست» ادامه داد: این قرآن در حال حاضر بین مذاهب اسلامی و حتی علمای شیعه محل اختلاف است، مفسران فلسفی، ادبی و روایی هر کدام تفسیری از یک آیه دارند و گاهی بر سر شأن نزول آیات هم اختلاف وجود دارد و یا حتی سر یک « واو » در آیه هفت سوره آل عمران بین علمای شیعه بحث است.
* امام زمان (ع) برطرف کننده اختلافات میان مفسران قرآن است
محمدیفام در بخش دیگری از این نشست خاطرنشان کرد: این کتاب قرار بود مایه هدایت و وحدت شود، اگر یک مصداق «حبل الله» قرآن باشد، هنوز خود شیعه نتوانسته به طور متحد به آن چنگ بزند، اینجاست که لزوم وجود معلم و مبین قرآن و در دسترس بودن او اثبات میشود و مردم باید با رجوع به او معالم قرآنی را از ایشان دریافت کنند.
برخی میگویند: اکنون که امام (ع) در بین ما حاضر نیست تکلیف چیست؟ جواب این است که الان هم تعلیم و تبیین قرآن وظیفه آن حضرت است زیرا او تلاوت کننده کتاب خدا و ترجمان آن است، قرآن را قرائت و آن را تبیین میکند و این کوتاهی از ماست که به محضر ایشان نرسیدم.
وی افزود: اکنون نیز قرآن برای جویندگان حقیقت کتاب هدایت و «تِبْیَانًا لِّکُلِّ شَیْءٍ » است ولی با تبیین و شرح امام زمان (عج) که زنده و در دسترس اهل تقوی و ایمان است. ایشان به هر طریقی که خود میدانند برای یکی مثل بحرالعلوم به صورت حضوری و دیگران به شیوههای دیگر جواب جویندگان را میدهند.
عینیت و تحقق بسیاری از آیات و حقایق قرآن در زمان ظهور و یکی بودن حقیقت وجودی امام زمان (عج) و قرآن دیگر مسائل مورد اشاره محمدی فام است که در ادامه خواهد آمد.