خلاصه تحقیقی پیرامون باقیات الصالحات

 معنای لغوی و اصطلاحی :

 باقیات : جمع مونث سالم «باقیه» ، به معنای آنچه از چیزی باقی مانده است یا باقی می‌ماند

صالحات : : جمع مونث سالم «صالحه» ، به معنای نیکو ، خوب ودرست

باقیات الصالحات از جمله واژه‌های اسلامی است که در متون دینی ، روایات و حتی قرآن کریم به آن اشاره شده است. لغتنامه دهخدا معنای این واژه را « هر عمل نیک و صالح که ثواب آن باقی بماند ، عملهای صالح و همه کردارهای نیکی که در این جهان از کسی صادر میشود.» و لغتنامه معین « عمل های نیک و کارهای نیکو» معرفی کرده است.[۱]

الباقیات الصّالحات ، تعبیری که در قرآن[۲] برای افاده امور نیکِ ماندنی ، با اشاره به ناپایداری داراییهای دنیا مانند ثروت و فرزند، و بی ثمری امکانات و مهلتی که خدا به گمراهان می دهد، به کار رفته است . در دو آیه حاوی این تعبیر بر بهتر بودن «الباقیات الصّالحات » چه از نظر پاداش یا نفع (خَیرٌ عندَ رَبِّک ثواباً) و چه از نظر خواستنی یا شایسته امید بستن بودن (خیرٌ أَمَلاً) و چه از نظر فرجام و نتیجه (خیرٌ مَرَدّاً) تأکید شده است .

باقیات الصالحات در قرآن :

این واژه ۲ بار در قرآن کریم به کار رفته است  یکی در آیه ۴۶ سوره مبارکه کهف و دیگری در آیه ۷۶ سوره مبارکه مریم :

۴۶ کهف : المال والبنون زینه الحیوه الدنیا والباقیات الصالحات خیر عند ربک ثوابا و خیر املا

ترجمه : مال و فرزندان زینت زندگی دنیاست ولی اعمال صالح که تا قیامت باقی است نزد پروردگار بسی بهتر و
عاقبت آن نیکوتر است.

۷۶ مریم : و یزید الله الذین اهتدوا هدی والباقیات الصالحات خیر عند ربک ثوابا و خیر مردا

ترجمه : و خدا هدایت یافتگان را بر هدایت افزاید و اعمال صالحی که اجرش نعمت ابدی است نزد پروردگار تو بهتر است هم از جهت ثواب الهی و هم از جهت حسن عاقبت اخروی.

مفسّران در توضیح دو وصف مذکور در آیه گفته اند که این امور، که به دلیل خالصانه و خدایی بودن از تباهی به دورند ، به اعتبار پاداش اخروی به صفت «بقا» متصف شده اند.همچنین در بیان موصوف «الباقیات الصّالحات » چند قول وجود دارد و مشهورترین آنها بر اساس حدیثی است که به طرق و عبارات مختلف از پیامبر صلّی اللّه علیه وآله وسلّم نقل شده است . بر طبق این حدیث ، اذکار تسبیح و تحمید و تهلیل و تکبیر (سبحان اللّه و الحمدللّه و لااله الاّ اللّه و اللّه اکبر) و نیز «لاحول و لاقوّه الاّ باللّه » (ذکر اخیر در همه روایات نیامده است ) همان (و یا شماری از) «الباقیات الصّالحات »اند و اشتغال به این اذکار فواید چندی در دنیا و آخرت ، از جمله محو آثار گناهان و نجات از عذاب و کسب نعمتهای بهشتی دارد و به همین جهت بر مداومت در آنها تأکید شده است . محمّدبن مکّی ، معروف به شهید اوّل، رساله ای کوتاه به نام الباقیات الصّالحات در تفسیر این اذکار و بیان احتوای آنها بر پنج اصل توحید، عدل ، نبوّت ، معاد و امامت نوشته است . همچنین بیاضی  شرحی بر این رساله با عنوان الکلمات النافعات فی شرح الباقیات الصّالحات نوشته است.

اقوال دیگری که مفسّران در باب آنچه باقیات صالحات را به بار می آورد نقل یا مطرح کرده اند و بعضاً بر یکدیگر منطبق است عبارت اند از: نمازهای پنجگانه ، کارهای خوب ، سخنان نیکو، شهادت بر یگانگی خدا و برائت از شرک ،  همه احکام عبادی دینی و علاوه بر آن ، دوری کردن از همه گناهان ، هر کاری که به خاطر خدا انجام شود ، نیت ، ذکرهای مختلف از جمله استغفار و صلوات ،  بیدار شدن در شب برای خواندن نماز شب و مناجات ، علوم و فضایل ، دوستی اهل بیت پیامبر صلّی اللّه علیه وآله وسلّم ، دختران صالح برای پدری که در حقّ آنان نیکی کرده است.

با اینهمه ، بیشتر مفسّران ، از جمله طبری ، طوسی ، قرطبی ، طبرسی ، زمخشری ، فخررازی ، بیضاوی ، نسفی و طباطبایی ، ذیل آیه مذکور، بصراحت یا به طور ضمنی ، این نظر را اختیار کرده اند که همه کارها و سخنان و عقاید خوب را می توان از «الباقیات الصّالحات » دانست و آنچه در احادیث یا در اقوال مفسّران آمده فقط مصادیق یا مصداقهای بارز آن است .

باقیات الصالحات در تفاسیر قرآن :

اطیب البیان فی تفسیر القرآن ج۸ ص ۳۶۲)

الْباقِیاتُ الصَّالِحاتُ که ایمان و صفات حمیده و عبادات صحیحه است  خَیْرٌ عِنْدَ رَبِّکَ هم مورث مثویات مى‏شود و هم امیدوار ثَواباً وَ خَیْرٌ أَمَلًا.

برگزیده تفسیر نمونه ج ۳ ص ۴۶)

مفهوم «باقیات صالحات» آن چنان وسیع و گسترده است که هر فکر و ایده و گفتار و کردار صالح و شایسته‏اى که طبعا باقى مى‏ماند و اثرات و برکاتش در اختیار افراد و جوامع قرار مى‏گیرد شامل مى‏شود.

ترجمه بیان السعاده ج‏۸ ص ۴۰۵ )

وَ الْباقِیاتُ الصَّالِحاتُ و آن عملهاى شایسته‏اى که ماندگارند، نه فاسد شدنى و زوال‏پذیر، مانند: چیزهایى که نفوس بر آن‏ها اهمیّت مى‏دهند، مال دنیا، اولاد و چیزهایى که لازمه و دنباله‏ى آن‏هاست خَیْرٌ عِنْدَ رَبِّکَ ثَواباً وَ خَیْرٌ أَمَلًا نزد پروردگارت آن عملهاى شایسته‏ى پایدار بهتر است اگر چه میل شما بر مال و اولاد آن را بهتر مى‏نمایاند، پس شایسته است که انسان عمل شایسته را طلب کرده و آن را آرزوى خویش قرار دهد نه مال و اولاد را.

مقصود از عملهاى صالح که باقى مى‏مانند عملى است که انسان به حکم عقل آن را انجام مى‏دهد نه به حکم نفس به عبارتى عملى است که اثر آن در کلمه‏ى باقى انسان که همان صفحه‏ى نفس است باقى بماند، و به عبارت دیگر عملى است که انسان آن را از وجهه‏ى ولایت تکوینى‏اش انجام مى‏دهد و آن وجه باقى خدا است که به سبب ولایت تکلیفى و با بیعت باطنى حاصل و ظاهر مى‏شود براى این که عمل صالح اختصاص بر فعل و عمل خاصّ ندارد.

اخبار در تفسیر آن مختلف است به طورى که بر: نماز شب، مطلق نماز، نمازهاى پنج گانه‏ى واجب، تسبیحه‏ى کبرى، اولاد صالح، درختان میوه که انسان آن را مى‏کارد، و به اصل همه‏ى اعمال صالح که همان ولایت است تفسیر شده است و نیز بر محبّت که لازمه‏ى اساسى ولایت است یا به دنبال آن مى‏آید.

ترجمه المیزان  ج‏۱۳  ص  ۴۴۳)

و مراد از باقیات الصالحات  در آیه شریفه اعمال صالح است، زیرا اعمال انسان، براى انسان نزد خدا محفوظ است و این را نص صریح قرآن فرموده. پس اعمال آدمى براى آدمى باقى مى‏ماند. اگر آن صالح باشد« باقیات الصالحات» خواهد بود، و اینگونه اعمال نزد خدا ثواب بهترى دارد، چون خداى تعالى در قبال آن به هر کس که آن را انجام دهد جزاى خیر مى‏دهد. و نیز نزد خدا بهترین آرزو را متضمن است، چون آنچه از رحمت و کرامت خدا در برابر آن عمل انتظار مى‏رود و آن ثواب و اجرى که از آن توقع دارند بودن کم و کاست و بلکه صد در صد به آدمى مى‏رسد.

پس این گونه کارها، از زینت‏هاى دنیوى و زخارف زودگذر آن که برآورنده یک درصد آرزوها نیست، آرزوهاى انسان را به نحو احسن برآورده مى‏سازند، و آرزوهایى که آدمى از زخارف دنیوى دارد اغلب آرزوهاى کاذب است، و آن مقدارش هم که کاذب نیست فریبنده است.

از طرق شیعه و سنى از رسول خدا (ص) و از طرق شیعه از ائمه اهل بیت (ع) روایت شده که منظور از« باقیات الصالحات» تسبیحات چهارگانه یعنى« سبحان اللَّه و الحمد للَّه و لا اله الا اللَّه و اللَّه اکبر» است. و در بعضى دیگر آمده که مراد از آن نماز است. و در بعضى دیگر آمده که مقصود از آن مودت اهل بیت است، و همه اینها از باب ذکر مصادیق آیه است که جامعش این مى‏شود که منظور از« باقیات الصالحات» اعمال صالح است.

ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن  ج‏۱۵   ص ۷۳)

وَ الْباقِیاتُ الصَّالِحاتُ خَیْرٌ عِنْدَ رَبِّکَ ثَواباً وَ خَیْرٌ أَمَلًا: طاعت و هر کار نیکى را «باقیات صالحات» مى‏نامد، زیرا- بقول ابن عباس و قتاده- پاداش آنها ابدى و جاودانى است. آرى اینگونه کارها از لحاظ پاداش و دلبستگى براى آدمى از مال و اولاد و سایر تجملات دنیا بهترند، زیرا پاره‏اى از دلبستگى‏هاى انسان، جنبه خیالى دارند و کاذبند ،  اما دلبستگى‏ها و آرزوهاى اخروى، واقعیت دارند، زیرا هر کس کار خیرى را به آرزو و امید پاداش انجام دهد، به آرزوى خود مى‏رسد.

برخى گفته‏اند: «باقیات صالحات» کارهایى است که سلمان و صهیب و دیگر مسلمانان مستمند، انجام میدادند و آن عبارت از «سبحان اللَّه و الحمد للَّه و لا اله الا اللَّه و اللَّه اکبر» بود.

انس بن مالک از پیامبر گرامى اسلام روایت کرده است که: به هم نشینان خود فرمود: سپر خود را بگیرید.گفتند:

بوسیله آن از دشمن، اجتناب کنیم؟ فرمود:  سپر خود را بگیرید تا شما را از آتش حفظ کند. بگویید: «سبحان اللَّه و الحمد للَّه و لا اله الا اللَّه و اللَّه اکبر» این کلمات، وسیله پیش افتادن انسانند و او را اجابت مى‏کنند. اینها پاسداران انسان و باقیات صالحات هستند.

همین روایت را اصحاب ما از امام صادق- بنقل از امامان پیشین و آنها بنقل از پیامبر عالیقدر- نقل کرده‏اند. بدنبال آن فرمود: «و لذکر اللَّه اکبر» و یاد خدا این است که انسان در برخورد بهر حلال یا حرامى در یاد خدا باشد.

همچنین از پیامبر بزرگوار روایت شده است که: اگر از بیدار ماندن شب و مبارزه با دشمن، عاجز هستید، از این کار عاجز نیستید که بگویید: «سبحان اللَّه و الحمد للَّه و لا اله الا اللَّه و اللَّه اکبر» این کلمات، باقیات صالحات هستند. آنها را بگویید.

ابن مسعود و سعید بن جبیر و مسروق و نخعى گویند: باقیات صالحات، نمازهاى پنجگانه هستند. از امام صادق (ع) نیز چنین روایت شده است. همچنین از آن پیشواى بزرگوار نقل شده است که: نماز شب از باقیات صالحات است.

برخى گفته‏اند: دختران صالح، باقیات صالحات هستند.

بهتر است آیه را بر عموم این معانى حمل کنیم تا شامل همه خیرات و طاعات بشود.

در کتاب ابن عقده است که امام صادق (ع) به حصین بن عبد الرحمن فرمود:  اى حصین، دوستى ما را کوچک مشمار، زیرا از باقیات صالحات است. عرض کرد:  یا بن رسول اللَّه، من آن را کوچک نمى‏شمارم، بلکه خدا را بر آن حمد مى‏کنم.

علت اینکه: طاعت‏ها را «صالحات» نامیده‏اند، این است که: اینها شایسته‏ترین اعمال هستند، زیرا خداوند به آنها امر کرده و در برابر آنها وعده پاداش داده و ترک آنها تهدید به کیفر کرده است.

باقیات الصالحات در فرهنگ اسلامی :

در عُرف دینداران ، تعبیر مذکور به صورت «باقیات صالحات » یا «باقیات الصّالحات » به معنی آثار نیک و اقدامات عامّ‌المنفعه از قبیل احداث مسجد و مدرسه و بیمارستان که معمولاً بعد از مرگ نیز بر جای می ماند، به کار می رود که به آثار نویسندگان معاصر نیز راه یافته است ؛ به طوری که ، در وهله اوّل ، عموماً همین معنا به ذهن می آید.[۳]

 (در فرهنگ معین ، ذیل «باقیات الصّالحات » در ترکیبات عربی و نیز در فرهنگ اردو زبان فیروزاللغات صاحب لاهوری به این معنای عرفی نیز توجّه شده است ).

در حدیث به هیچ وجه به این معنی اشاره نشده است . حتّی ، بنابر حدیثی که مرحوم شیخ کلینی (ج ۲، ص ۵۰۶) و دیگران از پبامبر صلّی اللّه علیه وآله وسلّم نقل کرده اند، شخص مخاطب آن حضرت ، پس از شنیدن آثار اخروی اذکار تسبیح و تحمید و تهلیل و تکبیر و اینکه آنها مصداق «الباقیات الصّالحات »اند، باغی را که در دست احداث داشت در راه خدا و برای مستمندان وقف کرد؛ با اینهمه ، از صورت واقعه برنمی آید که رسول خدا صلّی اللّه علیه وآله وسلّم این اقدام او را از «الباقیات الصّالحات » شمرده باشند. منشأ این دلالت عرفی را می توان احادیث فراوانی دانست که درباره اهمیت صدقه جاریه (وقف و امثال آن ) روایت شده است . بر طبق این احادیث ، یکی از مواردی که پس از مرگ سبب استمرار کسب ثواب و اجر می شود صدقه جاریه است.[۴]

بنابر این ، به لحاظ همین استمرار کسب می توان آن را حتّی بعد از مرگ نیز «باقی » (باقیات صالحات ) دانست . تعبیر «باقیات صالحات » گاهی ، علاوه بر معنای مذکور، برای سایر مواردی که در احادیث یاد شده آمده است (مانند سنّت حسنه ، حفر چاه آب برای استفاده عامّ، فرزند صالح ، دانشی که دیگران از آن بهره مند شوند) به کار می رود.

جمع بندی  :

آنچه ذکر شد نگاهی اجمالی به بحث باقیات الصالحات بود و قسمت مهم «باقیات الصالحات در روایات» را نیز بخاطر جلوگیری از طولانی شدن مبحث حذف کردیم ، اگرچه در ذیل برخی نظرات تفسیری به بعضی از روایات مأثوره پیرامون باقیات الصالحات اشاره شده بود.

آنچه باعث نوشتن این تحقیق شد این مطلب مهم بود که : « یکی از انگیزه های مهم در تحقیق ،‌پژوهش ، چاپ و نشر مطالب دینی ، تبدیل شدن آن نوشته به باقیات الصالحاتی برای نویسنده است. »

کتابهایی که علما و محققین گذشته ما نوشته اند و ما اکنون آنها را مطالعه کرده و به کمک آنها به خدا تقرب میجوییم قطعا صدقه جاریه و باقیات الصالحاتی برای آنهاست که بهترین مصداق آن کتاب شریف «مفاتیح الجنان» اثر شیخ عباس قمی است . سالهاست که مردم به کمک این کتاب به خدا نزدیکی میجویند و از اجر آن مرحوم شیخ عباس قمی نیز بهره میبرد.

خداوند توفیق نگارش مطالب دینی را با اخلاص به همه ما مرحمت بفرماید.

و من الله التوفیق

 


[۱] به نقل از تاج العروس ، اقرب الموارد

رزومه

دکتر حسین محمدی فام متولد سال ۱۳۵۸ در تهران می باشد که تحصیلات خود را در رشته الهـیات و معارف اسلامی گذرانده است. کارشـناسـی علوم قرآن و حدیـث، کارشــناسـی ارشد تفسیــر قرآن و

دکتـری تخصـصـی مذاهـب کلامـی، مقاطع تحصیـلی ایشـان اسـت.

وی از نـوجــوانـی به مـــداحـی اهـل بـیـت علیـهم الـسـلام‌ پـرداخـتـه و

هم اکنون مدیر هیأت (حسینیه) و مجموعه مذهبی فرهنگی روضة الشـهدا است.سخنرانی، تـدریس دانشـگاه، مدیریت کانال تـلگرامی “مـداحـی عالـمـانـه”  و کـانـال تـخـصـصـی “عـقـائد امامیه” ، مـشـاوره

مـــذهـبـی و خــانـوادگـی، ســرودن شـعـر و تــربـیـت شـاگـرد، از دیــگــر

فعالیت های ایشان است.

love making pics indianpornvideos.pro tamil aunty nude photo indian sex 3gb indiansexgate.pro tamil xxx indian sexy hd video hd dirtyindianporn.mobi college girls xnxx sex vedios kowalsky freesexyindians.pro sesvidio sex videos in tamil nadu indiansexpussy.pro forced defloration
free desi sex scandal indiansexmovies.mobi bur ki chudai naked kerala hindisexmovies.pro mumbai hotel sex indian girl ki chut originalindianporn.mobi sex videosfreedownloads xnxx condom justindianporn.pro x videos beautiful porn videos live imhoporn.com real pornhub xvideos best porn videos machine porneff.com redwap indian porn

تلفن روابط عمومی روضة الشهدا:   09329431910

تلفن کانون فرهنگی روضة الشهدا: 02144431828

تلفن مرکز نیکوکاری روضة الشهدا: 02144431463

 

کلیه حقوق محفوظ است

Template Design:Dima Group